FAQ

Wij helpen je graag verder. In onze FAQ vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Algemeen

Wat is een workshop? 

Een workshop (ook wel ‘clinic’ genoemd) is een werkvorm waarin actieve deelname van de deelnemers een belangrijke rol speelt. Een workshop is een speelse vorm van onderwijs dat theorie en praktijk combineert. Meestal zijn workshops eenmalig en laagdrempelig als eerste kennismaking met een bepaald onderwerp. Een workshop wordt veelzijdig ingezet door zowel particulieren als zakelijke partijen en heeft meerdere doelen; teambuilding, plezier, het verdiepen van kennis, iets nieuws ontdekken of bijvoorbeeld het oefenen van situaties in de praktijk.

Moet ik een account aanmaken om een workshop te kunnen boeken?

Nee, het is niet nodig om een account aan te maken om een workshop te kunnen boeken. Voor het lezen van chat-berichten op Workshop.nl is wel een account verplicht, klik hier voor meer informatie.

Hoe werkt de chat functie met de aanbieder?

Om te kunnen chatten met de workshop aanbieder, is een account verplicht. Registreer jezelf met hetzelfde e-mailadres als waarmee de aanvraag verstuurd is. Klik hier voor een uitlegvideo.

Kan ik een review schrijven?

Wij hechten veel waarde aan onze toegankelijke community. We horen graag hoe enthousiast je bent over de ervaring. Nadat een workshop heeft plaatsgevonden, ontvang je een e-mail van WebwinkelKeur met de vraag om een review te schrijven, want zo help je andere geïnteresseerden met het maken van een keuze! Je kunt workshops 1-5 sterren geven en een korte tekst achterlaten. Mocht de review negatief zijn, zullen wij met de aanbieder in gesprek gaan zodat wij de kwaliteit van het aanbod kunnen blijven waarborgen.

Hoe kom ik met jullie in contact? 

Klik hier voor onze contact pagina. Je kunt met ons chatten of een e-mail sturen. Wij streven ernaar om elke vraag binnen een werkdag te beantwoorden.

Welke klanten gingen mij voor?

Naast vele particulieren hebben ook grote bedrijven als Shell, Nike, EY, T-Mobile en Unilever workshops bij ons geboekt. Daarnaast zijn de workshops ook erg populair onder MKB bedrijven, overheidsinstellingen, diverse gemeenten en onderwijsinstellingen.

Verzorgen jullie ook workshopdagen?

Wij verzorgen ook volledige workshopdagen met meerdere docenten, sprekers, entertainment en/of een dagvoorzitter. Neem contact op via info@workshop.nl voor meer informatie.

Wie zit er achter Workshop.nl?

Het platform is in 2021 opgericht door drie partijen uit de workshop, entertainment en evenementen sector; Niels Duinker, Rik Sietzema en E&A Events. Bezoek onze ‘Over Ons’ pagina voor meer informatie.

Workshops

Hoeveel mensen kunnen er aan een workshop deelnemen?

Het aantal deelnemers verschilt per workshop. Bij elke workshop kan je zien wat het minimale en maximale aantal deelnemers is voor de activiteit. Daarnaast wordt de prijs per deelnemer vermeldt.

Hoe lang duurt de workshop?

Afhankelijk van het programma, de diepgang en de hoeveelheid teambuilding binnen de workshop is de meest voorkomende tijdsduur tussen de 60 en 180 minuten. Voor virtuele workshops raden wij een tijdsduur aan van een half uur. Daarnaast verzorgen wij ook volledige workshopdagen waarin wij het programma samenstellen en op de dag zelf zorgen dat het een groot succes wordt!

Waar vindt de workshops plaats?

Workshops kunnen plaatsvinden op jouw eigen locatie of die van de aanbieder, binnen of buiten, fysiek of virtueel. Bekijk de details bij elke workshop en/of evenement pagina om te zien waarvoor de workshop geschikt is.

Hoe werkt een online workshop? 

Online workshops worden steeds populairder! Met behulp van online software zoals Skype, Microsoft Teams of Zoom staat iedereen snel in verbinding. Belangrijk is dat alle deelnemers ruim van tevoren de gebruikte software downloaden en een goede internetverbinding hebben. Bij alle online workshop pagina’s op ons platform staat vermeldt met welke software de aanbieder werkt. Werk je vanuit jouw bedrijf met een specifieke software? Dan kan de aanbieder zich meestal aanpassen. Over het algemeen duren online workshops iets korter dan fysieke workshops. Een online workshop is de ideale manier om ondanks het vele thuiszitten in contact te blijven met collega’s, vrienden of familie.

Is het mogelijk om de datum/tijd/locatie van mijn boeking te wijzigen?

Nadat de workshop officieel bevestigd is middels betaling, is het in de regel niet meer mogelijk om de datum te wijzigen. In overleg met de desbetreffende aanbieder lukt het soms wel om de datum te wijzigen zonder extra kosten, maar dat kan niet worden gegarandeerd. Wij raden aan om direct met de aanbieder te overleggen mochten er wijzigingen zijn in datum, tijd of locatie.

Kan ik mijn geboekte workshop annuleren?

Voor tickets van de workshop agenda:

Annulering of restitutie van eenmaal bestelde en aangeschafte e-tickets is vanuit de Klant niet mogelijk, er geldt een non-refund policy voor de ticketing van Workshop.nl. Mocht de Klant verhindert zijn, dan raden wij de Klant aan om te proberen in overleg met de Aanbieder een vervangende datum in te plannen.

Voor workshops op aanvraag:

Wanneer de workshop definitief geboekt en betaald is, rekenen wij kosten indien je de workshop alsnog wilt annuleren.

Bij een verzoek tot annulering langer dan 30 dagen voor aanvang van de workshop rekenen wij 25% van het bedrag en wordt 75% van het bedrag teruggestort naar je rekening.

Bij een verzoek tot annulering langer dan 7 dagen en korter dan 30 dagen voor aanvang van de workshop rekenen wij 50% van het bedrag en wordt er 50% van het bedrag teruggestort.

Bij last-minute annuleringen korter dan 7 dagen voor aanvang rekenen wij het volledige bedrag.

Hoe kan ik een aanvraag annuleren?

Heb je na het versturen van een aanvraag geen interesse meer? Laat dit dan weten aan de aanbieder.

Ga naar ‘Mijn account’ > ‘Aanvragen’ > klik op de betreffende aanvraag >  klik op de button ‘Aanvraag annuleren’.

Ik heb speciale wensen. Kan ik die doorgeven aan de docent?

Voordat de geboekte workshop plaatsvindt, kan je al in contact komen met de aanbieder om speciale wensen door te geven en verdere details te bespreken.

Wij waren uiteindelijk met meer/minder deelnemers, wat nu?

Als jullie met meer deelnemers waren ontvang je na afloop een (credit)factuur. Als jullie met minder deelnemers waren wordt dit bedrag gecrediteerd (tot aan het minimum aantal personen van de workshop). Let op: je dient dit minimaal 5 dagen voorafgaand de workshop schriftelijk per e-mail aan te geven, anders is een correctie niet meer mogelijk. Dit heeft onder andere te maken met de voorbereidingen vanuit de aanbieder en inkoop van workshop materialen. De correctie van het aantal personen is éénmalig en vindt plaats nadat de workshop heeft plaatsgevonden.

Ben ik verzekerd tijdens de workshop?

Dit verschilt per workshop en aanbieder. Vanuit het platform Workshop.nl verbinden wij alleen workshop aanbieders met particulieren en bedrijven. We zijn tijdens workshops dus niet aansprakelijk, aangezien een externe aanbieder de workshop uiteindelijk verzorgd.

Ticketing

Kan ik mijn tickets annuleren?

Annulering of restitutie van eenmaal bestelde en aangeschafte e-tickets is vanuit de Klant niet mogelijk, er geldt een non-refund policy voor de ticketing van Workshop.nl. Mocht de Klant verhindert zijn, dan raden wij de Klant aan om te proberen in overleg met de Aanbieder een vervangende datum in te plannen.

Wat zijn jullie service- en transactiekosten?

Bij het afrekenen van tickets rekenen wij €0,95 cent servicekosten per ticket en €0,35 transactiekosten per bestelling voor de betalingen via Mollie als onze payment service provider (PSP). Deze kosten worden transparant weergegeven.

Hoe gebruik ik een cadeaubon voor aankopen?

Je kunt je cadeaubon inzetten bij het afrekenen van je bestelling. Voer simpelweg de code van de cadeaubon in bij het betaalproces om de korting die bij de bon hoort te activeren.

Wat moet ik doen als ik een foutmelding krijg bij het betalen?

Het ontvangen van een foutmelding tijdens het betalingsproces kan frustrerend zijn. Dit kan veroorzaakt worden door een technisch probleem of een storing van de bank. We adviseren om eerst de betalingsgegevens te controleren en het opnieuw te proberen in een andere browser. Blijft het probleem aanhouden, neem dan contact op met onze klantenservice voor assistentie.

Kan ik tickets doorsturen naar iemand anders?

Tickets doorsturen is eenvoudig en stelt je in staat om anderen te laten genieten van de workshop als je er zelf niet bij kunt zijn. De ontvanger kan het ticket direct op hun smartphone of computer meenemen naar het evenement. Bij binnenkomst wordt het ticket gecontroleerd en geverifieerd door de organisator.

Is het een probleem als iemand anders met mijn ticket de workshop bijwoont?

Dat is geen probleem! Tickets zijn overdraagbaar; de naam op het ticket is van de koper, maar elk ticket staat het toe om het evenement bij te wonen. Je kunt dus zonder problemen ticket(s) voor vrienden of familie kopen of doorsturen.

Kan ik een factuur krijgen voor mijn ticket aankoop?

Ja, het is mogelijk om een factuur te ontvangen voor je aankoop. Selecteer tijdens het afrekenproces de optie om een factuur te ontvangen. Vul de benodigde gegevens in, en we zorgen ervoor dat je een factuur in de e-mailbijlage ontvangt samen met jouw ticket(s).

Wat gebeurt er als een workshop wordt geannuleerd?

In het ongelukkige geval dat een workshop wordt geannuleerd, zorgen we ervoor dat je het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele kosten en commissies, teruggestort krijgt. We streven ernaar om je zo snel mogelijk te informeren over de annulering en de procedure voor de terugbetaling. Houd rekening met maximaal 10 werkdagen voordat de terugstorting verwerkt is.

Zijn er leeftijdsbeperkingen voor de deelname aan workshops?

Ja, sommige workshops hebben specifieke leeftijdsbeperkingen. We raden je aan om de minimale leeftijdseis, die bij elke workshop vermeld staat, goed te controleren. In bepaalde gevallen kan het nodig zijn dat deelnemers onder de minimale leeftijd begeleid worden door een volwassene.

Hoe kan ik mijn ticket upgraden of wijzigen?

Als je jouw ticket na het boeken alsnog wil upgraden of wijzigen, bijvoorbeeld van een standaardticket naar een VIP-ticket, neem dan contact op met onze klantenservice. Vermeld hierbij duidelijk om welke workshop & datum het gaat en wat het ordernummer is.

Wat zijn de regels voor het meebrengen van eigen materiaal naar de workshop?

De regels voor het meebrengen van eigen materiaal kunnen per workshop verschillen. Controleer de beschrijving van de workshop zorgvuldig voor specifieke vereisten of beperkingen met betrekking tot materialen.

Hoe werkt de wachtlijst voor uitverkochte workshops?

Voor workshops die volgeboekt zijn, kun je in de workshop beschrijving en agenda kijken naar andere beschikbare dagen. Hoewel er geen formele wachtlijst is, moedigen we je aan om regelmatig de beschikbaarheid te checken voor eventuele nieuwe beschikbare plaatsen.

Kan ik contact opnemen met de organisator voor specifieke vragen over de workshop?

Ja, na het aanmaken van een account op Workshop.nl kun je rechtstreeks chatten met de aanbieder van de workshop. Dit geeft je de mogelijkheid om eventuele specifieke vragen te stellen. Daarnaast ontvang je na het boeken van een ticket per e-mail ook alle contactgegevens van de workshop aanbieder voor eventuele vragen.

Wat zijn de veiligheidsmaatregelen en gezondheidsrichtlijnen op de locatie?

Onze workshop aanbieders zijn professionals die de veiligheid en gezondheid van alle deelnemers serieus nemen. De specifieke maatregelen kunnen variëren per aanbieder en locatie, dus we adviseren je om de workshopbeschrijving zorgvuldig te lezen of rechtstreeks contact op te nemen met de organisator voor meer details.

Hoe toegankelijk zijn de evenementenlocaties voor deelnemers met een handicap?

De toegankelijkheid van de locaties kan variëren. We raden je aan om de beschrijving van de workshop of de locatiegegevens te raadplegen voor informatie over parkeergelegenheid, toegang zonder trappen, en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Voor specifieke vragen of verzoeken kun je ook rechtstreeks contact opnemen met de organisator.

Betalingen

Welke betaalmethodes zijn er?

Op het platform Workshop.nl is het mogelijk om te betalen met iDeal, creditcard, PayPal, Apple Pay en de Workshop.nl cadeaubon.

Na het aanmaken van een account, is het ook mogelijk om bij zakelijke boekingen boven €500,- op factuur te betalen. Stuur daarvoor een e-mail naar info@workshop.nl met een referentie van de aanvraag, zodat wij deze betaalmethode kunnen activeren.

Waar kan ik de factuur vinden?

Je kunt de factuur van jouw geboekte workshop(s) en/of ticket(s) eenvoudig downloaden via jouw account. Daarnaast wordt de factuur ook als PDF-bijlage bij de bevestigingsmail van de boeking meegestuurd.

Wat moet ik doen als mijn betaling niet is gelukt?

Neem contact met ons op en we sturen je een (nieuwe) betaallink.

Is mijn betaling beveiligd?

Ja, voor het betalen van een bestelling maken we gebruik van Mollie als payment service provider (PSP) via een beveiligde (SSL) verbinding.

Zijn de prijzen inclusief btw?

Ja, alle prijzen op de website zijn inclusief 21% btw.

Aanbieders

Hoe kan ik mij als aanbieder aanmelden?

Leuk dat je aanbieder wilt worden! Klik hier om vrijblijvend en gratis een account aan te maken. In jouw account kan je eenvoudig (online) workshops en evenementen toevoegen. Voordat de workshop(s) en evenementen daadwerkelijk gepubliceerd worden op de website, zal iemand uit ons team de informatie verifiëren. Dit doen wij om de kwaliteit te waarborgen en te zorgen dat het aanbod gevarieerd blijft.

Kan ik elke willekeurige workshop toevoegen?

Je kunt elk type (online) workshop toevoegen aan ons platform. Wij stimuleren aanbieders om vernieuwende of speciale workshops toe te voegen, zodat wij een leuke variatie aan workshops kunnen aanbieden op ons platform. Ons team zal nadat je de workshop hebt toegevoegd elke workshop individueel beoordelen.

Hoeveel workshops mag ik toevoegen?

Je kunt een ongelimiteerd aantal workshops en evenementen toevoegen aan je account. Let er wel op dat elke workshop individueel beoordeeld wordt door het team van Workshop.nl om de kwaliteit te waarborgen. Hierbij letten wij niet alleen op de teksten en hoe compleet de informatie is, maar ook op de kwaliteit van het beeldmateriaal.

Hoe lang na de workshop word ik uitbetaald?

Nadat de workshop succesvol heeft plaatsgevonden, wordt het bedrag binnen enkele werkdagen uitbetaald. In de bevestigingsmail van de boeking vind je twee facturen. Eén factuur is voor het bedrag van de workshop en de ander voor de commissie van Workshop.nl. Op die manier is jouw administratie compleet.

Zijn er inschrijfkosten? 

Op ons platform zijn er geen inschrijfkosten voor de aanbieder. Aanmelden is geheel gratis en vrijblijvend.

Wat is het verdienmodel?

Wij brengen 15% commissie in rekening per definitieve boeking en/of ticket-aankoop.

Bij tickets in onze workshop agenda:

Per ticket rekenen wij 15% commissie. Daarnaast betaald de klant servicekosten voor het ticketing systeem direct aan ons. Na het evenement wordt binnen enkele werkdagen het bedrag uitgekeerd van alle verkochte tickets minus onze commissie.

Bij groepsboekingen:

Nadat je bij de aanvraag hebt aangegeven beschikbaar te zijn, vragen wij de klant per e-mail om de workshop te bevestigen middels betaling op ons platform, waarna de boeking definitief doorgaat.

In de bevestigingsmail van de boeking vind je twee facturen als PDF-bijlages. Het bedrag wordt binnen enkele werkdagen na de boeking uitbetaald. Eén factuur is voor het bedrag van de workshop en de ander voor de 15% commissie van Workshop.nl. Op die manier is jouw administratie compleet.

In het algemeen:

Alle prijzen op het platform zijn inclusief BTW. In het dashboard vind je een duidelijk overzicht van alle boekingen met bedragen en welke factuur wel of niet betaald is.

Moet ik alle benodigde materialen zelf verzorgen voor een workshop?

Als aanbieder ben je zelf verantwoordelijk om alle benodigde materialen van jouw workshop te verzorgen. Wij verbinden je via ons platform Workshop.nl alleen met de klant en zorgen voor zichtbaarheid zodat je leuke opdrachten binnen krijgt. Als aanbieder ben je tevens verantwoordelijk voor een professionele uitvoering van de workshop en het meenemen van de materialen.

Gaat het om een online workshop en zijn hier materialen bij inbegrepen? Dan dien je deze tijdig te versturen.

Moet ik ervaring hebben met het verzorgen van workshops? 

Om de kwaliteit te waarborgen op ons platform verwachten wij dat je als aanbieder ervaring hebt met het verzorgen van (online) workshops.

Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?

Wij werken op ons platform met professionele aanbieders.

Om aanbieder te worden op Workshop.nl is een BTW-nummer als ondernemer niet noodzakelijk. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de Kleine Ondernemersregeling (KOR). Het is echter wel noodzakelijk om een KVK inschrijving te hebben.

Als je een KVK nummer hebt, of hebt aangevraagd, kun je daarna via www.workshop.nl/word-aanbieder een account aanmaken.

Hoe kan ik mijn account deactiveren?

Indien je tijdelijk geen workshops wil aanbieden, raden wij aan om de workshops op non-actief te zetten.

Mocht je jouw account willen deactiveren en niet langer jouw workshop(s) op Workshop.nl willen aanbieden, dan adviseren wij om ons een e-mail te sturen naar info@workshop.nl zodat wij je hierbij kunnen helpen.

Hoe stel ik een limiet in voor het aantal verkochte tickets?

Via jouw aanbieder dashboard kun je gemakkelijk het maximale aantal deelnemers per workshop instellen. Dit zorgt ervoor dat je workshops nooit overboekt raken en dat je een optimale ervaring kunt bieden aan alle deelnemers.

Hoe krijg ik inzicht in de kosten bij het kopen van tickets via Workshop.nl?

Wij zorgen voor volledige transparantie in de ticketprijzen. Bij het aanbieden van je tickets ontvang je een duidelijk overzicht van alle kosten, zodat je precies weet wat de deelnemer betaalt en wat jouw inkomsten zijn.

Welke evenementen zijn niet toegestaan op Workshop.nl?

We zetten ons in voor een positieve en inclusieve gemeenschap. Evenementen die in strijd zijn met wet- en regelgeving of die discriminatie promoten, zijn niet toegestaan. We vertrouwen erop dat alle aanbieders onze waarden van respect, inclusiviteit en wettelijke compliance delen. Bekijk onze spelregels voor meer informatie.

Kan ik speciale aanbiedingen of kortingen bieden aan deelnemers?

Op dit moment is het nog niet mogelijk om speciale promoties en kortingen in te stellen. We werken hier op dit moment aan. Maar je kunt de workshop op een goede, heldere manier beschrijven en scherp prijzen om zo je verkopen te bevorderen.

Waarom zijn er servicekosten bij de ticketverkoop op Workshop.nl?

De €0,95 boekingskosten zijn servicekosten die bedoeld zijn om het ticketingsysteem te ondersteunen. Deze kosten dekken onder andere het proces van het aanschaffen van een ticket en worden door de klant betaald, vergelijkbaar met de boekingskosten die je ziet bij bijvoorbeeld concert- of festivalkaarten. Het bedrag wordt bovenop de workshopprijs gerekend en heeft geen invloed op jouw vergoeding als aanbieder.